Inventering av VFX-prylar klar – ”The known unknowns”

Ok, det här har tagit lite längre tid än vad som var tänkt, men nu några månader senare har jag tagit mig genom hela core skills of VFX (se förra inlägget). Den är uppbyggd så att den har förslag på ett antal lektioner som är bra att ta sig igenom, inklusive övningar och begrepp som är bra att kunna. Mycket av det hade jag koll på sen tidigare, en del av sakerna hade jag koll på att jag INTE hade koll på, och en del av sakerna var helt nya.

Och här finns väl en viktig aspekt av lärande och utveckling. Vi måste få en insikt i, se vad som finns som vi inte kan. Jag kan inte börja lära mig om derivator (för att ta ett banalt exempel) innan jag vet att det finns något som heter derivator.

Så, mycket av min kartläggning så långt var just att ta reda på vad jag inte känner till att jag borde ha koll på. Och, sekundärt, bekräfta vissa saker som jag tänkt att jag borde känna till.

Här har för övrigt överstryknings-penna-funktionen i pdf-läsaren på datorn (i det här fallet, Preview/ förhandsgranskning-programmet i osx på macen) varit ruggigt värdefull. Bara att gå genom filen, markera det som man tänker att man borde ta med sig. Har skrivit några kommentarer på sina ställen också. Sparas så fint och är kvar nästa gång man öppnar filen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *